Információk a Vállalkozási ügyviteli ügyintéző szakmai oktatásról
Információk a Vállalkozási ügyviteli ügyintéző szakmai oktatásról
A VÁLLALKOZÁSI ÜGYVITELI ÜGYINTÉZŐ szakmai oktatás során a szakmajegyzéken szereplő új szakmát lehet megszerezni, amely a GAZDÁLKODÁS ÉS MENEDZSMENT ágazatba tartozik.
A szakmai oktatás időtartama az előképzettségtől függ:
- általános iskolai végzettség esetén 5 év,
- érettségi végzettség esetén 2 év,
- érettségivel, valamint előzetes ismeretek és gyakorlatok beszámításával 1 év.
Tájékoztató a GAZDÁLKODÁS ÉS MENEDZSMENT ágazatról:
A szakmaterület a közgazdasági és az ügyviteli területeket foglalja magába. A képzések az irodai munkavégzéshez nélkülözhetetlen adminisztrációs, informatikai és gazdasági szakmai ismereteket nyújtanak a tanulók számára, ezáltal biztosítva a termelő, szolgáltató vállalatoknál és az államigazgatási intézményekben fontos szerepet betöltő gazdasági és ügyviteli szakember utánpótlást. A képzés során a pénzügyi-számviteli, valamint a vállalkozási ügyvitel választható szakirányoknak köszönhetően a fiatalok megismerkednek e területek sajátosságaival. A tanulmányok során a tanulókban kialakul, illetve erősödik a precizitás, a rendszerszemlélet, valamint megismerik az üzleti kommunikáció alapjait, kapcsolatokat építhetnek ki akár jövőbeni munkahelyeikkel is.
Az ágazati képzés befejezését követően (5 éves képzésben a 2. év végén, 2 éves képzésben az első képzési év félévekor) ágazati alapvizsgát kell tenni, amely két részből áll:
- egy írásbeli vizsgából (Gazdasági interaktív írásbeli alapvizsga, 60 perc) és
- egy gyakorlati vizsgából (Gazdasági interaktív gyakorlati alapvizsga, 90 perc).
Az ágazati alapvizsga részletes tartalmát a képzési és kimeneti követelmények dokumentuma (ld. lejjebb) határozza meg.
A szakmai oktatás végén - a szakma megszerzéséhez - sikeres szakmai vizsgát kell tenni.
A VÁLLALKOZÁSI ÜGYVITELI ÜGYINTÉZŐ szakképzettséggel rendelkező alkalmas a vállalkozás ügyviteli feladatainak végrehajtására, közreműködik a számviteli és pénzügyi feladatok ellátásában, egyes részfeladatokat önállóan lát el. Kapcsolatot tart a munkatársakkal, ügyfelekkel, illetve rendezvényeket, megbeszéléseket szervez.
A szakma szakmajegyzék szerinti azonosító száma: 5 0411 09 02.
Ajánlott minden fiatal számára, akit érdekel a vállalkozások működése, belső folyamata, azokhoz kötődően szívesen lát el ügyviteli feladatokat. A szakképzettséggel rendelkező elhelyezkedhet a gazdasági szférában ügyintézőként, de akár továbbtanulhat a gazdasági felsőoktatásban, vagy magasabb szintű képesítést szerezhet, mint pl. mérlegképes könyvelő, adótanácsadó, banki szakember, vámszakember.
A szakmai oktatásra vonatkozó tartalmi információk:
- képzési és kimeneti követelmények (KKK): 2023.11.21-től hatályos Vállalkozási ügyviteli ügyintéző KKK
- (már nem kötelezően alkalmazandó a) programtanterv (PTT): Vállalkozási ügyviteli ügyintéző PTT
- további információk az egyes oktatási formákhoz:
- 8. évfolyamot követő, 5 éves szakmai oktatás óraterve
- érettségi vizsgát követő, 2 éves, nappali rendszerű (minden hétköznap 8 órától kb. 15 óráig) szakmai oktatás óraterve
- érettségizett felnőttek számára munka mellett végezhető, 2 éves (oktatási napok: 2-3 hétköznap délutánján 16 órától) óraterve
- képzési programok
- az 5 éves szakmai oktatáshoz: Képzési_program_Vasvári_VÜÜ_9_13.pdf
- az érettségit követő 2 éves (nappali rendszerű) szakmai oktatáshoz: Képzési_program_Vasvári_VÜÜ_13_14_N_duális.pdf
- az érettségit követő, 2 éves, munka mellett is (felnőttek oktatásában) elvégezhető szakmai oktatáshoz: Képzési_program_Vasvári_VÜÜ_13_14_E.pdf
Kompetenciaelvárás: agilis, jó kommunikációs képesség, problémamegoldó- és szervezőképesség, csapatmunka, felelősségtudat, nyitottság az informatikai eszközök használatára.
A szakképzettséggel rendelkező:
- képes ellátni a vállalkozások működtetéséhez szükséges gazdasági folyamatok terén a rábízott adminisztratív feladatokat;
- irodai, illetve vezetői asszisztensi feladatokat lát el;
- kapcsolattartáshoz szükséges iratokat, leveleket, egyéb dokumentumokat készít, szerkeszt, kezel;
- vezeti a vállalkozások nyilvántartásait;
- közreműködik a különféle szabályzatok elkészítésében;
- részt vesz egyes finanszírozási feladatok adminisztratív részfeladataiban;
- feltérképezi és nyomon követi az aktuális támogatási lehetőségeket;
- közreműködik a vállalkozás üzleti tervének elkészítésében;
- előkészíti a munkaerő-gazdálkodással kapcsolatos nyilvántartások iratait, azokat kezeli és rendszerezi;
- kapcsolatot tart munkatársakkal, ügyfelekkel, partnerekkel, külső szervezetekkel;
- szervezeten belüli és kívüli rendezvényeket, programokat szervez.
Ma oktatjuk a jövőt, mi oktatjuk a jövő szakembereit!
A szakképzés 4.0 bevezetésével új lehetőségek nyílnak meg a szakképzés terén. A jó iskola- és pályaválasztással hosszú távon alapozhatod meg a jövődet! A megújuló szakképzés sokféle irányból érkező fiatal számára teszi lehetővé, hogy a szándékaikhoz és készségeikhez legjobban illeszkedő, a munkaerőpiacon jól értékesíthető tudást sajátíthassák el. Ha a szakképzést választod, nem kell elhelyezkedési nehézségektől tartanod, hiszen a technikusok és a mesteremberek iránt mindig nagy a kereslet.
A technikum a minőségi szakmai oktatás helyszíne. A megszerezhető technikusi szakképzettség középvezetői szintű ismereteket biztosít. A technikumban végzettek jelentős előnyt élvezhetnek majd a felsőoktatási felvételinél, a szakirányú továbbtanulásnál.
A képzés befejezését követően a fiatal az ágazat elnevezésének megfelelő, gazdálkodási és menedzsment alapszakon tanulhat tovább a felsőoktatásban, amelyet elvégezve rendkívül széles a választható szakmák, betölthető állások köre.